Flyindustrien er presset: Priserne er i bund

Du har helt sikkert hørt om Cookies og bemærket, hvordan flypriserne pludselig kan stige fra det ene øjeblik til det andet, når du skal vise din partner eller ven prisen på den rejse, du har fundet. Du ved helt sikkert også, at priserne på flyrejser altid er dyrere i påsken og helt generelt, når det er højsæson for rejser. Så måske ser du flypriserne som en tung omkostning, når du skal rejse, men sådan vil det ikke fortsat være.

I dag kan du komme til London for 87 kr., og du kan helt sikkert også finde en pris, der er lavere end det. Det skyldes at industrien for lavprisselskaber er blevet så presset på konkurrencen, at det eneste, de kan konkurrere på, er deres pris.

Lavprisselskaber konkurrerer udelukkende på priserne

Vores forbrugervaner ændrer sig hele tiden, og sådan er det også med flyrejser. Størstedelen af de rejsende, der skal rejse inden for Europa, er særdeles prissensitive og vægter prisen over samtlige andre variable som service og kvalitet.

En fælles målsætning for alle lavprisselskaberne er at holde deres omkostninger nede. De har stort fokus på at optimere nøgletal som Load Factor, som er deres evne til at fylde flyene med flest mulige passagere. Ved at fokusere på at holde deres omkostninger nede, kan lavprisselskaberne netop tilbyde disse lave priser, som tiltrækker kunderne.

Men det er en ond cirkel. For de flyrejsende, der kun skal flyve korte distancer, og som gerne vil undgå at skulle betale for kaffen og håndbagagen, vælger altid den billigste løsning. Dermed kan lavprisselskaberne ikke differentiere sig på andet end deres pris, og dermed tvinger de hinandens priser i bund.

Passagererne søger alternative transportmidler

Det er ikke kun passagernes købskriterier, der presser lavprisselskaberne. Der er lavet en lang række undersøgelser, der viser, at du næsten forurener 1,5 gange mere, når du flyver, kontra når du vælger bilen som alternativ.

Flyenes CO2-udslip pr. km er så meget højere end alternativerne, at passagererne søger alternative transportmidler, når de skal rejse. Forureningen fra fly er faktisk blevet så omtalt, at mange fravælger at rejse helt, hvis afstanden er for lang til at undgå at rejse med fly.

Et øget miljøfokus viser sig at være rentabelt

Hvis vi vender næsen lidt fremad, kan det vise sig, at lavprisselskaberne slet ikke behøver at konkurrere udelukkende på pris, hvis de vælger deres strategier rigtigt. Der er allerede nu startet en bølge af miljømæssige tiltag og mål for de enkelte flyselskaber. Det er blevet et fokusområde at spare på vandbeholdningen og forbruget af brændstof, og nogle planlægger deres flyruter efter den hurtigste mulighed, så brændstofforbruget formindskes.

Jo mere fokus, flyselskaberne vælger at lægge på at være klimavenlig, des større er sandsynligheden for, at de kan begynde at konkurrere på dette område frem for blot på prisen.

På lang sigt vil det være en rentabel forretning for spillerne i flyindustrien, og det vil i den grad også gøre gavn for vores klode.